Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe są zwane także witaminą F. Są to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które nie są  syntetyzowane w organizmie zwierząt i muszą być dostarczone z pożywieniem.

Istnieją tylko dwa niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Pierwszym jest kwas alfa linolenowy (ALA) należący do rodziny kwasów omega-3.

Drugim  jest kwas linolowy (LA) należący do rodziny omega-6.

Kwas oleinowy, zaliczany do omega-9, jest jednonienasyconym NNKT, który może być wyprodukowany w organizmie z dostarczonych omega-3 i 6.

Kwas dokozaheksaenowy (DHA) i kwas eikozapentaenowy (EPA) należą do grupy omega-3, organizm może wytworzyć z kwasu α-linolenowego.

Do rodziny kwasów omega-6 należy kwas gamma linolenowy (GLA) i kwas arachidonowy (AA), które organizm może wytworzyć z kwasu linolowego

Rola NNKT w organizmie:

OMEGA-3

Wyciszają stany zapalne, powinny być zażywane w większej ilości na noc.

Wpływają na kształtowanie się i pracę mózgu, i to już od początku życia płodowego. Poprawiają ukrwienie mózgu i usprawniają przepływ bodźców nerwowych między substancją szarą i białą. Kwasy omega-3 są składnikiem siatkówki oka. Niedobór kwasów omega-3 w starszym wieku może być powodem zwyrodnienia plamki żółtej.
Przeciwdziałają arytmii i mają zdolność rozrzedzania krwi oraz uniemożliwiają przyklejanie się krwinek do uszkodzonych ścian naczyń, zapobiegając powstawaniu zakrzepów i zatorów. Przeciwdziałają też procesom zapalnym w tętnicach prowadzącym do ich stwardnienia, obniżają poziom złego cholesterolu (LDL) i podnoszą poziom dobrego (HDL), zmniejszając tempo rozwoju miażdżycy. Mają szerokie działanie przeciwzapalne także w obrębie stawów. Łagodzą bóle oraz sztywność towarzyszące chorobom reumatycznym. Ułatwiają też wchłanianie wapnia.

Olej lniany / Olej z łososia / Olej rzepakowy

OMEGA-6

Działanie ich nasila reaktywność komórek i wzmaga powstawanie tzw. związków addycyjnych co w pewnych sytuacja może być szkodliwe dla zdrowia. Warto je suplementować rano.

Kwasy omega-6 odpowiadają w znacznej mierze za stan skóry,  odporność oraz funkcjonowanie układu krążenia. Kwas arachidonowy w błonach komórkowych znajduje się w największej ilości i w organizmie jest przekształcany do lipoksyn, które wykazują właściwości przeciwzapalne i immunomodulujące, zapobiegające tworzeniu blaszki miażdżycowej w naczyniach. Omega-6 przeciwdziałają rozwojowi i zmniejszają objawy chorób autoimmunologicznych, np. tocznia, reumatoidalnego zapalenia stawów, stwardnienia rozsianego.

Współczesna dieta praktycznie nie dostarcza organizmowi kwasów omega-3. Rekomendowane dzienne spożycie kwasów omega-3 wynosi od 0,5g do 6 gram na dobę w zależności od gatunku zwierzęcia.

Olej kukurydziany / Olej słonecznikowy / Olej sojowy

Kwasy omega-6 obecne są i to w nadmiarze. Prowadzi to do zachwiania równowagi immunologicznej i nadmiernej skłonności do stanów zapalnych organizmu.

PRAWIDŁOWY STOSUNEK OMEGA-3 : OMEGA-6 WYNOSI 1:5

Zostaw odpowiedź

NiuniaWet – weterynaria po ludzku